Vrede

16 november 2020 - Debre Birhan, Ethiopië

Het is een avond, een paar weken geleden. We waren uitgenodigd bij een familie ‘op de koffie’ en rollen van het een in het ander. Eten in overvloed. Het gezin is nog talrijker dan het onze, en kinderen zwermen in het rond. Ze willen een programma doen voor de gasten. Ze zingen, lopen een modeshow en doen competities. Ze dragen gedichten op en zingen over vrede en eenheid tussen alle Ethiopiërs.

Een paar honderd kilometer verder is er rouw. Naar verluidt zijn er die dag rond de tweehonderd Amhara door Oromo Liberation Front uit hun huizen gedreven en in een kerk vermoord. Het dodenaantal loopt op van de 54 tot 200.

Bijna twee weken geleden verklaarde Abiy, de PM van Ethiopie, de Tigray People Liberation Front de oorlog, na een aanval op de legerbasis in het noorden. Sindsdien is de bom gebarsten, meerdere eigenlijk, op schuldigen en onschuldigen. Geruchten over wrede afslachtingen doen de ronde, waar beide partijen elkaar zwart maken. Zelfs in dit rustige stadje, verlaten Tigray hun woonplaats en vluchten. De berichten die wij ontvangen zijn schaars en de bronnen soms weinig betrouwbaar. Het internet en telefoonnetwerk is in de Tigray regio al bijna twee weken weg.

Het is zorgelijk, maar vanavond hebben we gepraat over de hemel. De plek waar Jezus is, en waar we Hem eindelijk zullen zien. Waar geen rouw, dood of verdriet is, en waar God alle tranen van de ogen zal afwissen. Dat zal de vrede zijn waar we naar verlangen.

1. N.J bal.:
    18 november 2020
    Dag nel ,zonet je rondzend brief gelezen ,w ar een nare toestand is het bij jullie .je zou haast niet meer naar buiten kunnen gaan ,is het daar nog wel mogelijk om te blijven .en geef je nog wel les op het schooltje . Of heb je nog vakantie. Je heb wel een mooie reis gemaakt zeg zo je in de vorige brief schreef ..zaterdag zijn we bij jullie nieuwe huis wezen kijken .erg mooi hoor ,ze zijn al over en hebben er vannacht al geslapen.oma was zaterdag jarig en toen heef tante rina de Waal gereden. Verder gaat gelukkig alles goed . Hopelijk met jouw ook . Ik wens je weer het allerbeste en denk toch om je zelf hoor ,anders zou ik maar naar huis komen ,een hartelijke groet van oma en je ouwe tante nelly